وقتی که قلعه تاریخی ایران طویله میشود!!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به گزارش مهر،یزد از جمله استان هایی است که در شهرها و روستاهای خود قلعه ها و آثار تاریخی بسیاری دارد؛اما اغلب آن ها گرچه قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارند،اما به دلیل این که از دسترس دور هستند،مورد بی توجهی قرار گرفته اند و هیچ نظارتی بر روی آن ها نیست.

میراث فرهنگی یزد به چند اثر معروف خلاصه شده و مسجد جامع،امیرچخماق،آب انبار،شش بادگیری و کمتر از ۲۰ اثر دیگر از مجموع شش هزار و۵۰۰ اثر تاریخی استان یزد،مورد توجه نیستند؛گرچه که نگه داری از بسیاری ازاین آثارنیز مورد نقد دوست داران میراث فرهنگی است.

یزد در حالی به شهر قلعه ها معروف است که حداقل ماهی یک قلعه در آن فرو می ریزد،یا به دلیل عدم نظارت میراث فرهنگی،مورد تصرف قرار می گیرد و پس از مدتی کوتاه،با خاک یکسان می شود که نمونه های بارز آن در ابرکوه و مهریز و اردکان و…قابل مشاهده است.

ویرانی قلعه ها و خانه های تاریخی خود داستانی غم انگیز است؛اما غم انگیزتر از آن،تبدیل این مکان ها به طویله و اسطبل اسب ها و…است.

یکی ازنمونه های بارز این نحوه نگه داری که طی روزهای گذشته تصاویر آن توسط عکاس خبرگزاری مهر تهیه شده است،قلعه تاریخی دولت آباد در روستای گردکوه مهریز است.

http://upload.tehran98.com/images/utln5mulxyw4j7a6y3t.jpg

این قلعه اکنون به نه تنها در معرض ویرانی است،بلکه درآن تعداد زیادی گوسفند و مرغ و خروس و انواع ماکیان نگه داری می شود.

نمونه این نوع نگه داری در بسیاری از روستاها و شهرهای یزد و حتی سایر استان های کشور قابل مشاهده است.

در یکی از این موارد اهالی روستا اعلام کردند:

چندسال پیش وقتی دیدیم بچه های روستا به پارک علاقه زیادی دارند و قلعه تاریخی روستا نیز میتواند مکانی امن برای بازی بچه هاباشد،چند تاب و سرسره با هزینه خودمان خریداری کردیم و در داخل قلعه گذاشتیم و کف آن را نیز از زباله ها پاکیزه و با سنگ ریزه ها،مرتب کردیم،اما میراث فرهنگی به محض اطلاع از قضیه آن را تعطیل کرد.

http://upload.tehran98.com/images/tq581mws22p6xsct55tr.jpg

این در حالی است که اکنون که بسیاری از قلعه ها به محل نگه داری بز و گوسفند و مرغ و خروس تبدیل شده یا به مکانی امن برای معتادان مبدل شده، میراث فرهنگی اقدامی نمی کند و در خواب به سر می برد.

نمونه های بسیاری از این قلعه ها و خانه های تاریخی در استان یزد وجود دارد که خبرگزاری مهر در استان یزد طی هفته های اخیر به انتشار نمونه هایی از آن ها اقدام خواهد کرد.

عکس های این گزارش مربوط به قلعه تاریخی و قدیمی روستای گردکوه از توابع بهادران مهریز است که در فاصله ۶۵ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

http://upload.tehran98.com/images/qfzuy8ki5sbcu45as14.jpg

 

 




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com